۱۳۹۰ اسفند ۱۶, سه‌شنبه

الوهیت عیسی مسیح. پرسش و پاسخ. بخش1



با درود به شما. اگر امکان داشته باشه من چند سوال دارم.
کتاب مقدس، عیسی مسیح رو یگانه "مولود" از پدر معرفی میکنه. اگر چیزی یا کسی مولود شده باشه، پس زمانی وجود داره که مولود نبوده و بنابراین وجود نداشته. و اگر وجود نداشته باشه پس زمانی بوده که به وجود آمده و کسی یا چیزی که از عدم به وجود آمده باشد نمیتواند ازلی و ابدی باشد. پس چطور ممکن است با توجه به این تعبیر کتاب مقدس، مسیح، خداوند باشد؟
بینهایت سپاسگزارم.
درود. شما خودتان به خداوندی عیسای مسیح ایمان دارید؟
سوال رو با سوال جواب میدید برادر؟
نه عزیز. میخواستم بدانم مسیحی هستید یا نه؟ [تا بتوانم پاسخ را طبق اعتقادات و اطلاعات شما تنظیم کنم و مطلب را بهتر بتوانم بیان کنم.]
بله. هستم.
[سپاس]
[نخست باید بگویم که] در هیچ جای متن اصلی کتاب مقدس، [به صراحت] نوشته نشده که مسیح، خداوند است.
جواب شما این هست؟
[در این نقطه از گفت و گو] بله. [چون من با واژه هایی که شما فرمودید و به سبک و روشی که شما بیان کردید دربارۀ الوهیت مسیح، هنوز چیزی نگفته ام.] هر کس ادعا کند و [به سادگی و صراحت و با سه کلمه] بگوید: "مسیح، خدا است" [با همین سادگی و صراحت و با چند کلمه هم] خودش باید [بتواند] ثابت کند.
[پس] منظور شما از تعبیر "خدای زنده" که در توضیح عکس [منظور از عکس، عکس ِ اعلام پاسخ به سوالات در فیس بوک است] به کار بردید چیست؟
ضمن اینکه باید عرض کنم مسیح صراحتا در باب 7 انجیل متی آیۀ 22 خود را خداوند خطاب می کند
همچنین در باب هشت آیۀ 2 در جواب یک مبروص [جذامی] که او را خداوند خطاب کرد، اعتراضی نکرد
و نیز در جواب یوزباشی [متي   8 :  8 ؟] و بسیاری [موارد] دیگر.
عیسی مسیح در متی 7: 21 – 22 می فرماید:     
«نه هرکس كه مرا «کوریاس» «کوریاس» خطاب كند به پادشاهي آسمان وارد خواهد شد، بلكه کسي که اراده پدر آسماني مرا به انجام برساند.
وقتي آن روز برسد بسياري به من خواهند گفت: «ای کوریاس»، «ای کوریاس»، آيا به نام تو نبوّت نكرديم؟ آيا با ذكر نام تو ديوها را بيرون نرانديم؟ و به نام تو معجزات بسيار نكرديم؟ ...
در متن اصلی یونانی، این کلمه، چنین است:      
κύριος=kurios
http://www.blueletterbible.org/Bible.cfm?t=KJV&x=0&y=0&b=Mat&c=7&v=22#conc/22
و کوریاس در زبان یونانی یعنی: سرور، شاه، فرمانروا:
در متی، 8: 2 نیز همین طور است:
http://www.blueletterbible.org/Bible.cfm?t=KJV&x=0&y=0&b=Mat&c=8&v=1#conc/2
قابل توجه این که خداوند را می توان با لقب کوریاس (سرور، شاه، فرمانروا)، مورد خطاب قرار داد ولی در زبان یونانی، خود واژۀ کوریاس به معنای خدا نیست.
پس بطور کلی شما منکر خداوندی عیسی هستید؟
نخیر. من مخالف "ساده گرفتن مسائل پیچیده و غیرقابل بیان"، و مخالف این هستم که مسیح را طوری معرفی کنیم که خودش هم خودش را معرفی نکرد و معتقدم تفاسیر و ترانه های کلیسایی مان (از هر گروه بزرگ و کوچک، کاتولیک، پروتستان، ارتدکس یا ...) باید بر اساس کتاب مقدس و متن اصلی عبری و یونانی باشد نه بر اساس گفته های فلان کشیش در امروز یا فلان اسقف در قرون اول میلادی.
عبارت " من و پدر یک هستیم" چطور؟ اینجا هم احتمالا عیسی اشاره ای به خداوندی خود ندارد؟
به طور خلاصه بگویم مسیح در روز بازگشت اش در جلال الوهیت با خدا شریک است (متی، 16: 27؛ مرقس، 8: 38) چنان که در آفرینش، با خدا شراکت داشت. (یوحنا، 1: 3؛ کولسیان، 1: 16 و 17؛ امثال، 8: 26 - 31)
طبق کتاب مقدس، ما نیز می توانیم در جلال و الوهیت خدا سهیم و شریک شویم چنان که پطرس می گوید:
«... از وعده هاي بزرگ و گرانبها، بهره مند شده و در نتيجه از فسادي كه زاييده تمايلات جسماني است، بگريزيد و در الوهيّت خدا شريک و سهيم شويد.»
پس غیرقابل قبول نیست اگر مسیح نیز در روز بازگشت اش در جلال الوهیت با خدا شریک باشد چون طبق کولسیان، 1: 19:
«خدا بدين رضا داد كه تمامي پُري اش در او (در عیسی) ساكن شود»
«اراده خدا بر اين تعلّق گرفت كه او داراي الوهيّت كامل باشد ..» /ت مژده
زيرا خشنودي خدا در اين بود که با همه کمال خود در او ساکن شود .. /ت هزاره نو
و طبق ترجمه های رایج انگلیسی:
بنابراین زمانی که عیسی، با روح خدا مسح شد، از آن زمان به بعد تا زمان مرگش بر صلیب، مسیح بود و پس از مرگ، به دست راست خدا نشست، خدا، همه چیز را زیر پای مسیح قرار داد چنان که داوری نهایی را نیز به او سپرده است.
پس مقام مسیح، بسیار والاتر از یک نبی و ارتباط و اشتراک و شباهت او با خدای پدر، بسیار عظیم تر و بسیار پیچیده تر از آنی است که به سادگی او را خدای زنده یا خدای قادر مطلق یا خدای واحد بنامیم.
پیچیدگی مسئله به این شکل است که ما نمی توانیم حضور خدا در زمان و مکان و چگونگی او را به درستی توضیح دهیم، به همین ترتیب نیز نمی توانیم ماهیت دقیق مسیح و کمیت و کیفیتِ ارتباط و اشتراک و شباهت اش با خدای پدر را با جزئیات و به طور کامل توضیح دهیم یا تعریف جامع و مانعی از او ارائه دهیم، چون مسیح نیز، خودش یک توضیح و توصیف روشن و دقیقی از خود ارائه نداد. از سوی دیگر، وقتی «خدای نادیده» را به طور کامل نمی توان توصیف کرد، پس مطمئنا «صورت خدای نادیده» را نیز به طور کامل نمی توان توصیف کرد.

«واضح و صریح پاسخ ندادن» به «مسائلِ بسیار بغرنج، روحانی و پیچیده»، متد و روش مسیح بوده که برای من نیز بسیار جالب و ستودنی است. [اصلا به یک سوال دربارۀ یک مسئلۀ بسیار پیچیده، نمی توان پاسخی کوتاه و تمام کننده داد. چون هر پاسخی، سوالات دیگری را نیز پدید می آورَد و راه حل بهتر، همانی است که مسیح انجام داد یعنی پاسخ دادن غیرمستقیم و تفکربرانگیز با مَثَل ها] مثلا:    
«يهوديان در اطراف او گرد آمدند و از او پرسيدند: "تا چه موقع ما را در بي تکليفي نگاه مي داري؟ اگر مسيح هستي آشكارا بگو."          
عيسي گفت: "من به شما گفته ام امّا شما باور نمي كنيد. كارهايي كه به نام پدر انجام مي دهم بر من شهادت مي دهند. امّا شما چون گوسفندان من نيستيد ايمان نمي آوريد. گوسفندان من صداي مرا مي شنوند و من آنها را مي شناسم و آنها به دنبال من مي آيند من به آنها حيات جاودان مي بخشم و آنها هرگز هلاک نخواهند شد و هيچ کس نمي تواند آنها را از دست من بگيرد پدري كه آنان را به من بخشيده از همه بزرگتر است و هيچ کس نمي تواند آنها را از دست پدر من بگيرد من و پدر، يک هستيم."» /یوحنا، 10: 24 – 30
یا:
وقتي يحيي در زندان از كارهاي مسيح باخبر شد، دو نفر از شاگردان خود را نزد او فرستاده پرسيد: "آيا تو همان شخصي هستي كه قرار است بيايد، يا ما در انتظار شخص ديگري باشيم؟"           
عيسي در جواب گفت: "برويد و هر آنچه را كه مي بينيد و مي شنويد به يحيي بگوييد كوران، بينايي خود را باز مي يابند، لنگان به راه مي افتند و جذاميان پاک مي گردند، كران، شنوا و مردگان، زنده مي شوند و به بينوايان بشارت داده مي شود.
خوشا به حال کسي که در مورد من شک نكند."» /متی، 11: 2 - 6
دو سوال دیگر      
نخست اینکه نقل قولی که از پطرس فرمودید از کدام ترجمه بود؟     
دوم اینکه جسارتا تحصیلات الاهیات شما در کدام دانشگاه بوده یا هست؟
1.مژده برای عصر جدید
2.تحصیلات من کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است ولی مطالعات آزاد و فعالیت ها و نوشته های بسیاری در زمینۀ فلسفه، تاریخ، نشانه شناسی، نقد و تفسیر متون ادبی، الهیات و ... دارم.
دوست عزیز، من در حال حاضر متاسفانه امکان پاسخ دادن سریع را ندارم. اگر ممکن است قرار بگذاریم و از طریق اسکایپ یا ... صحبت کنیم.فردا عصر خوب است. در صورت لزوم، پیغام بگذارید. فعلا در دستان خدای زنده ... و بدرود.
نه متشکرم. من جوابم را گرفتم.
شکر .. هللویاه .. و فعلا .. بدرود



نکته:
گفت و گوی بالا حدود 3 روزپیش (2012-03-04) انجام شده و با اجازه از پرسش کننده، با درج نام کوچک ایشان و مقداری اصلاحات در پاسخ ها، در وبلاگ آورده شده است
جلال بر نام خداوند خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب
در نام زیبای عیسای مسیح
آمین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر